استان کبک در ماه‌های اخیر شاهد کاهش نرخ بیکاری بود

نرخ بیکاری در استان کبک در ماه‌های اخیر روند رو به کاهشی داشت و در ماه فوریه ۶۶ هزار نفر در این استان مشغول به کار شدند. در حال حاضر نرخ بیکاری در کبک به ۴.۵ درصد رسیده است. این دستاورد از سال ۱۹۷۶ تاکنون، در تاریخ کانادا بی‌سابقه بوده است. بیشتر افرادی که در ماه فوریه مشغول به کار شدند، در سنین بین ۱۵ تا ۲۴ سال قرار داشتند؛ به این ترتیب نرخ بیکاری برای این گروه سنی نیز به ۶.۸ درصد کاهش یافت که این نیز دستاورد جدیدی است.

کاهش نرخ بیکاری چه مزیتی برای مهاجران دارد؟

کاهش نرخ بیکاری می‌تواند خبر خوبی برای افراد باشد که جویای کار هستند زیرا به این معنا است که فرصت‌های شغلی بیشتری برای آنها فراهم شده است. بر طبق قوانین دولت کانادا، کارفرماها حتما باید افراد دارای استعداد را جذب و استخدام کنند و تلاش خود را برای حفظ این نیروی با استعداد و کارآمد به کار ببندند. بر اساس تخمین‌های اداره آمار، در ۱۰ سال حدود ۹ میلیون نفر در کانادا بازنشسته خواهند شد و به این ترتیب، کمبود نیروی کار در بازار کار کانادا بیش از پیش معلوم می‌شود. کانادا جمعیت کافی برای پاسخگویی به این نیاز را ندارد و به همین دلیل برای پشتیبانی و حمایت از نیازهای بازار کار خود به پدیده مهاجرت روی آورده است. وزیر مهاجرت کانادا در اولین سخنرانی علنی خود در هفته گذشته اعلام کرد که ۸۰ درصد رشد جمعیت کانادا از طریق مهاجرت امکان پذیر است. تمرکز مهاجرت بر جذب افرادی است که از طریق برنامه‌های اقتصادی کانادا به این کشور مهاجرت می‌کنند.

وضعیت اشتغال در استان‌های دیگر کانادا

علاوه بر استان کبک، نرخ اشتغال در استان‌های دیگر، یعنی استان آلبرتا، نوا اسکوشیا و منیتوبا نیز افزایش قابل توجهی داشته است اما در دیگر مناطق کشور این افزایش چشمگیر نبوده است. استان آلبرتا در ماه گذشته حدود ۱۱ هزار فرصت شغلی را در اختیار کارجویان به خصوص جوانان قرار داد. نرخ بیکاری در این استان نیز کاهش کمی داشت و به ۷.۲ درصد رسید. در مقایسه با سال گذشته، وضعیت اشتغال نیز بدون تغییر باقی ماند. در سواحل شرقی کانادا نیز، استان نوا اسکوشیا ۳۷۰۰ فرصت شغلی جدید را به متقاضیان کار ارائه داد. نرخ بیکاری در این استان با ۰.۴ درصد افزایش به ۷.۸ درصد رسید. نرخ اشتغال نیز نسبت به ۱۲ ماه پیش تغییر چندانی نداشت. اگرچه ظاهرا نرخ بیکاری در استان منیتوبا تغییری نداشت، حدود ۳۲۰۰ نفر در ماه فوریه مشغول به کار شدند. منیتوبا از ماه دسامبر شاهد روند صعودی در نرخ اشتغال بوده است. نرخ اشتغال نیز از سال گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته است. نرخ اشتغال استان نیوبرانزویک نیز در ماه گذشته تغییری نکرد اما نرخ بیکاری به ۶.۹ درصد کاهش پیدا کرد. در ماه فوریه،‌ در استان بریتیش کلمبیا نرخ بیکاری به ۵ درصد افزایش پیدا کرد و در استان انتاریو به ۵.۵ درصد رسید. در استان نیوفاندلند و لابرادور نیز نرخ بیکاری و نرخ اشتغال به مقدار ناچیزی افزایش داشتند. نرخ بیکاری در این استان در حال حاضر ۱۲ درصد است. نرخ بیکاری همچنین در استان ساسکاچوان کمی افزایش داشت و به ۶.۲ درصد رسید با این حال نرخ اشتغال تغییری نکرد.

تاثیر بی‌ثباتی اقتصادی جهانی بر نیروی کار

در هفته گذشته، شیوع ویروس کرونا موجب ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی نه تنها در کانادا بلکه در تمام دنیا شده است. بانک مرکزی کانادا برای کمک به اقتصاد کانادا، نرخ سود بانکی را کاهش داد. قیمت جهانی نفت نیز به خاطر جنگ قیمت بین تولید کنندگان اصلی مانند عربستان سعودی کاهش پیدا کرد و این مسئله می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد کانادا به خصوص در استان‌های غنی از نفت مانند آلبرتا داشته باشد. این فاکتورها می‌توانند به طور کلی باعث کاهش میزان اشتغال در کانادا در ماه‌های پیش رو شود.
Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes