تسهیلات اداره مهاجرت کانادا برای شهروندان کشورهای درگیر ویروس کرونا

اداره مهاجرت کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای شهروندان کشورهای درگیر ویروس کرونا از جمله ایران شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفته است. بر اساس این بیانیه به متقاضیان ایرانی که به دلیل شیوع ویروس کرونا قادر به سفر به کشورهای همسایه برای ارائه اطلاعات بیومتریک نیستند یا نمی‌توانند به کانادا سفر کنند، مهلت بیشتری داده می‌شود.

درصورت نیاز به مدارک بیشتر باید چه اقداماتی انجام دهید؟

با وجود بحران پیش آماده به خاطر شیوع ویروس کرونا، ممکن است همچنان اداره مهاجرت از متقاضیان کشورهای چین، کره جنوبی و ایران درخواست مدارک بیشتری کند. این مدارک ممکن است شامل گواهی عدم سوء پیشینه،  اطلاعات بیومتریک، گذرنامه، معاینات پزشکی و هرگونه اسنادی دیگری باشند. در این خصوص دستورالعمل اداره مهاجرت برای متقاضیان کشورهای چین، کره جنوبی و ایران، به شرح زیر است:
  • زمانی که اداره مهاجرت از شما می‌خواهد تا برای تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌تان مدارک بیشتری ارسال کنید، افسر مسئول، نامه درخواستی را برای شما ارسال می‌کند و به شما ۹۰ روز زمان می‌دهد تا مدارک خود را آماده و ارسال کنید.
  • معمولا امکان ایجاد تغییر در نامه درخواست اطلاعات بیومتریک وجود ندارد و شما باید ظرف مدت ۳۰ روز پس از دریافت نامه، اطلاعات بیومتریک خود را ارائه دهید. اما صرف نظر از مهلت ۳۰ روزه و تاریخ دریافت نامه، در شرایط جدید و تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، افسر مسئول بررسی درخواست، به شما ۹۰ روز بیشتر برای ارائه اطلاعات بیومتریک زمان می‌دهد.

اقامت موقت ویزای توریستی، کاری و دانشجویان خارجی

به دلیل ممنوعیت سفر ایرانیان به کشورهای همسایه به خاطر شیوع ویروس کرونا ممکن است متقاضیان ایرانی برای ارسال اطلاعات بیومتریک، شرکت در مصاحبه، انجام معاینات پزشکی و غیره، به دفاتر اداره مهاجرت یا مراکز درخواست ویزا دسترسی نداشته باشند. اما متقاضیان ایرانی همچنان می‌توانند درخواست خود را به صورت آنلاین برای اداره مهاجرت ارسال کنند.

سفرهای ضروری در بحران شیوع ویروس کرونای جدید

متقاضیان ایرانی که دارای اقامت موقت کانادا هستند و قصد دارند برای امری ضروری به کانادا سفر کنند باید درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کرده و سپس با استفاده از وب فرم برای مواقع ضروری، این مسئله را به اداره مهاجرت اطلاع دهند. متقاضیان باید در پاسخ به سوال «آیا درخواست شما توسط یکی از دفاتر اداره مهاجرت در خارج از کانادا در حال بررسی است؟» پاسخ «خیر» را انتخاب کنند تا بتوانند فرم پرسشنامه را تکمیل کنند.

انصراف از درخواست اقامت موقت:

اگر متقاضی بخواهد از درخواست اقامت موقت خود انصراف دهد و در مناطقی زندگی می‌کند که تحت تاثیر شیوع ویروس دارای محدودیت سفر هستند، باید روال عادی  و معمول را برای ثبت انصراف از درخواست، طی کنند.

اقامت دائم

مدارک مسافرتی مقیمان دائم
مقیمان دائم ایرانی که برای بازگشت به کانادا  به مدارک مسافرتی مقیمان دائم (PRTD) احتیاج دارند،  باید از طریق وب فرم با اداره مهاجرت تماس بگیرند. افرادی که در خارج از کانادا هستند باید در پاسخ به سوال «آیا درخواست شما توسط یکی از دفاتر اداره مهاجرت در خارج از کانادا در حال بررسی است؟» پاسخ «بله» دهند و سپس دفتر ویزای «ترکیه-آنکار» را برای بررسی درخواست خود انتخاب کنند. متقاضیان سفر ضروری که خارج از ایران هستند، باید فقط مستقیما از طریق ایمیل، با دفتر اداره مهاجرت کانادا در آنکارا تماس بگیرند. مقیمان دائم باید مستقیما درخواست خود را به سفارت ارسال کنند.
درخواست‌های تایید شده برای اقامت دائم (COPR و PRV):
برخی از متقاضیان اقامت دائمی تأییدیه اقامت دائم (COPR) و ویزای اقامت دائم (PRV) دارند  و  از طریق وب فرم به اداره مهاجرت اطلاع می‌دهند که نمی‌توانند در مدت زمان اعتبار مدارک خود سفر کنند. درخواست این متقاضیان به شکل زیر بررسی می‌شود:
متقاضیانی که تاییدیه و ویزای اقامت دائم آنها معتبر است:
متقاضیان باید برای جلوگیری از لغو تأییدیه و ویزای اقامت دائم خود نامه‌ای ارائه دهند که توضیح دهد آنها به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید قادر به سفر نیستند. به این ترتیب، اعتبار تاییدیه و ویزای اقامت دائم آنها تمدید می‌شود. اگر متقاضی بتواند قبل از پایان اعتبار تأییدیه و ویزای اقامت دائم خود به کانادا سفر کند، بهتر است هرچه زودتر این کار را انجام دهد.
متقاضیانی که اعتبار تاییدیه و ویزای اقامت دائم آنها به پایان رسیده است:
در صورتی که متقاضیان به اداره مهاجرت کانادا اطلاع دهند قبل یا بعد از پایان اعتبار تاییدیه و ویزای اقامت دائم نمی‌توانند به کانادا سفر کنند، افسر اداره مهاجرت پرونده درخواست متقاضی را مجدداً به جریان می‌اندازد و باید ظرف مدت ۹۰ روز، به درخواست متقاضی رسیدگی شود.
زمان بررسی درخواست‌های دوباره به جریان افتاده
پس از اینکه متقاضی از طریق وب فرم به اداره مهاجرت اطلاع دهد که می‌تواند به کانادا سفر کند، درخواست او در صورتی دوباره تایید می‌شود که متقاضی و خانواده‌اش تاییدیه آزمایش‌های پزشکی معتبر، گواهی عدم سوء پیشینه و گذرنامه معتبر داشته باشند. اگر متقاضی طی ۶۰ روز به اداره مهاجرت اطلاع ندهد که می‌تواند به کانادا سفر کند، باید نامه‌ای را برای توضیح دلیل خود به درخواست خود اضافه کند و در این صورت بررسی درخواست ۶۰ روز دیگر به تعویق می‌افتد.

وضعیت پذیرش درخواست جدید در بحران شیوع ویروس کرونای جدید

پذیرش درخواست جدید برای اقامت دائم طبق روال عادی ادامه خواهد داشت. پرونده‌هایی که به خاطر مشکل شیوع ویروس کرونای جدید ناقص هستند، در سیستم باقی می‌مانند و ظرف مدت ۹۰ روز بررسی خواهند شد. درخواست‌های جدید اقامت دائم بر طبق بند ۱۰ مقررات اداره مهاجرت، طبق روال عادی مورد بررسی قرار خواهندگرفت. در صورتی که مدارک لازم درخواست‌های جدید ناقص باشند، متقاضی باید نامه‌ای را به درخواست خود اضافه کند و توضیح دهد که نقص مدارک به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید است. به این ترتیب، درخواست ممکن است مورد رسیدگی قرار بگیرد و  ظرف مدت ۹۰ روز بررسی شود. درخواست‌های جدید به ترتیب زمان دریافت بررسی شوند. اگر پس از مدت ۶۰ روز، درخواست هنوز هم ناقص باشد، افسر اداره مهاجرت به متقاضی ۹۰  روز دیگر زمان می‌دهد تا مدارک لازم را ارائه کند. درخواست‌هایی که ناقص باشند و نامه‌ای برای توضیح دلیل نقص مدارک به آنها اضافه نشده باشد، یا دلیل نقص مدارک چیزی غیر از شیوع ویروس کرونا باشد، ممکن است بر اساس بند ۱۰ مقررات اداره مهاجرت، رد شوند. هزینه‌هایی که متقاضی برای بررسی درخواست پرداخت کرده‌ است نیز به او پس داده می‌شود. اگر متقاضی اصلی در کانادا باشد و خانواده او در یکی از کشورهای چین، ایران و کره جنوبی باشند، دفاتر اداره مهاجرت درخواست او را بررسی خواهند کرد اما در صورتی که خانواده او نتوانند به خاطر شیوع ویروس کرونای جدید به کانادا سفر کنند، به متقاضی اصلی، اقامت دائم داده نمی‌شود. پس از اینکه خانواده متقاضی، دوباره شرایط سفر را داشتند، درخواست متقاضی برای دریافت اقامت دائم به جریان می‌افتد.

وضعیت درخواست شهروندی در بحران شیوع ویروس کرونای جدید

روند بررسی درخواست شهروندی متقاضیانی که نتوانسته‌اند در جلسه‌های خاصی مثل، مصاحبه، آزمون دانش و غیره شرکت کنند به این شکل خواهد بود: پس از اینکه متقاضی به کانادا بازگشت، افسر اداره مهاجرت، وقت جدیدی برای تمامی جلسات تعیین می‌کند. دفتر مسئول باید مطمئن شود که تمام جلسات در چارچوب زمانی متناسبی برنامه ریزی شده‌اند؛ به این ترتیب، از تاخیر در بررسی درخواست جلوگیری می‌شود. درخواست مدارک: پس از اینکه متقاضی از یکی از کشورهای ایران، کره جنوبی یا چین بازگشت و بازگشت خود را به دفتر محلی اطلاع داد، افسر اداره مهاجرت باید به او ۳۰ روز زمان بیشتر بدهد تا مدارک خود را ارسال کند.

درخواست فرم‌های پزشکی

متقاضیان پس از بازگشت به کانادا ۴۵ روز زمان دارند تا فرم‌های پزشکی را تکمیل کنند و به اداره مهاجرت تحویل دهند.

درخواست شهروندی پس از بازگشت به کانادا

اداره مهاجرت مدت زمانی که متقاضیان در کشورهای ایران، کره جنوبی یا چین بوده‌اند و نتوانستند به خاطر شیوع ویروس کرونا بازگردند را محاسبه نمی‌کند. متقاضیان باید برای طی روال عادی درخواست شهروندی در کانادا حضور داشته باشند.

وضعیت افراد دارای اقامت موقت که به خاطر ویروس کرونا نمی‌توانند از کانادا خارج شوند

افراد دارای اقامت موقت که در کانادا هستند و افرادی که اعتبار اقامت موقتشان به زودی به پایان می‌رسند باید برای حفظ وضعیت خود، درخواست کنند تا اداره مهاجرت اقامت موقت‌شان را تمدید کند. بر اساس قوانین جدید، ‌متقاضیان باید برای تمدید اقامت موقت خود، درخواست‌شان را به صورت آنلاین ارائه دهند، تمام شرایط لازم را داشته باشند و تمام هزینه‌های لازم را پرداخت کنند. افرادی که درخواست تمدید اقامت دائم آنها در حال حاضر در دست بررسی است، تا زمان اعلام نتیجه درخواست‌شان می‌توانند در کانادا اقامت داشته باشند. در صورتی که متقاضی واجد شرایط تمدید اقامت موقت باشد، افسر اداره مهاجرت، وضعیت متقاضی را به صورت کامل بررسی می‌کند و متناسب با وضعیت او، مجوز لازم را صادر می‌کند. اگر متقاضی واجد شرایط تمدید اقامت نباشد نماینده وزارت مهاجرت در مورد شرایط پرونده او تصمیم می‌گیرد و ممکن است یکی از شرایط زیر برای متقاضی رخ دهد:
  • ارجاع پرونده به دادگاه برای بررسی مجدد
  • صدور دستور خروج از کانادا
  • اجازه ماندن در خاک کانادا
Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes