آیا با شیوع ویروس کرونا، کانادا درهای خود را به روی مهاجران می‌بندد؟

هفته گذشته، دولت کانادا برنامه پذیرش مهاجران خود را با توجه به شیوع ویروس کرونا در کانادا و سطح جهان برای سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲ اعلام کرد.  کانادا نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر، درگیر این بیماری است. ویرس کرونا موجب ایجاد جنگ قیمت میان تولید کنندگان اصلی نفت درجهان شده است و پایین آمدن قیمت نفت، پیامد‌های منفی برای اقتصاد کانادا خواهد داشت. علاوه بر این، ضعیف شدن فعالیت اقتصادی، تقریبا به همه بخش‌ها به خصوص توریسم و مهاجرت آسیب می‌زند.

برنامه پذیرش مهاجران در سال‌های ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۲

برنامه پذیرش ۱ میلیون مهاجر در طی سه سال آینده، خیلی مورد توجه قرار نگرفت. با این وجود، بحران ویروس کرونا می‌تواند به ما کمک کند تا متوجه شویم چرا مهاجرت برای پیشروی اقتصاد کانادا بسیار مهم است. در حال حاضر این بحث  مطرح است که افزایش مهاجرت در چنین شرایطی  ایده آل نیست‌. با این حال، نباید فراموش کرد که پذیرش مهاجران از دهه ۱۹۸۰ تاکنون، نشانگر اهمیت مهاجرت برای بهبود شرایط اقتصادی است. کانادا از یک طرف به مهاجران برای برطرف کردن کمبودهای بازار کار نیاز دارد و از طرف دیگر، هدف سیاست‌های مهاجرتی این کشور، تقویت وضعیت اقتصادی در سال‌های پیش رو است. این به این معناست که حتی اگر مهاجران تازه وارد در جریان رکود اقتصادی کانادا وارد این کشور شوند، انتظار می‌رود که در آینده آنها کاتالیزوری برای رشد اقتصادی باشند. مهم‌ترین دلیل جذب مهاجران به کانادا این است که در دهه پیش رو، چیزی حدود ۹ میلیون نفر از مردم کانادا به سن بازنشستگی می‌رسند. از طرفی، نرخ تولد نیز در کانادا پایین است. افزایش نیروی کار راهی برای رشد اقتصادی است. از این رو، استقبال از مهاجران حتی در دوران بحران نیز منطقی به نظر می‌رسد. با وجود این حقیقت که مهاجرانی که در سال ۲۰۲۰ وارد کانادا می‌شوند، ممکن است با مشکلات و سختی‌هایی در زمینه ادغام شدن در جامعه مواجه شوند اما زودتر  شاهد پیشرفت‌های اقتصادی و بهبود سیستم حقوق و دستمزد درکانادا خواهند بود.

روند پذیرش مهاجران در بحران شیوع ویروس کرونا

تا اواخر دهه ۱۹۸۰ کانادا تنها در شرایطی که وضعیت اقتصادی خوبی داشت، میزان پذیرش مهاجران را افزایش می‌داد و در دوران بحران اقتصادی نیز، حجم مهاجرت در این کشور کاهش پیدا می‌کرد. اما پس از این دهه، معلوم شد که برای بهبود وضعیت اقتصادی و برای مقابله با جمعیت رو به پیری و نرخ تولد پایین، کانادا، باید حتی در بحران از مهاجرت کمک بگیرد. از آن زمان تاکنون، کانادا در طول دهه‌های مختلف و همینطور در بحران‌های اقتصادی، پذیرش مهاجران را ادامه داد. بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸-۲۰۰۹  به خوبی نشانگر این مسئله است. همچنین می‌توان گفت استقبال از مهاجران در دوره‌های بحران نیز می‌تواند به اقتصاد كمك كند و بحران کنونی شیوع کرونا نیز از این قاعده مستثنی نیست. به این ترتیب، روند پذیرش مهاجران، حتی با وجود شیوع ویروس کرونا ادامه پیدا می‌کند.
Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes