وضعیت تمدید مجوز و ویزا در مدت زمان شیوع ویروس کرونا

تمدید مجوز و ویزا یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی است که به طور موقت در کانادا اقامت دارند و در حال حاضر شیوع ویروس کرونا باعث شده است تا روند تمدید نسبت به گذشته کمی پیچیده‌تر شود. در این گزارش بر اساس اطلاعاتی که اداره مهاجرت کانادا منتشر کرده است درباره جزییات اقدامات مورد نیاز توضیح می‌دهیم.

تمدید مجوز تحصیلی

برای تمدید مجوز تحصیلی،‌ دانشجویان باید به اداره مهاجرت دلیل ادامه تحصیلشان در کانادا را توضیح دهند. این مسئله  برای افرادی که به صورت نیمه وقت تحصیل کرده‌اند یا قصد دارند رشته تحصیلی یا دانشگاه خود را تغییر دهند، می‌تواند کمی دشوار باشد. تمدید مجوز تحصیلی باید بر اساس برنامه آموزشی دانشجو انجام شود و در نهایت با اهداف شغلی او مطابقت داشته باشد.

تمدید مجوز کار

به دلیل نیاز به گزارش ارزیابی اثرگذاری بر بازار کار، تمدید مجوز کار می‌تواند بیشترین چالش را برای متقاضی داشته باشد. بسیاری از کارفرمایان و نیروی‌‌های کار خارجی تصور می‌کنند که تنها یک بار به دریافت این گزارش نیاز دارند اما آنها برای تمدید مجوز کار مجددا باید گزارش ارزیابی اثرگذاری بر بازار کار تهیه کنند. زیرا، دولت باید تاثیر نیروی مورد نظر را بر بازار کار کانادا مجددا مورد ارزیابی قرار دهد. افرادی که نیاز به دریافت این گزارش ندارند نیز باید هنگام تمدید مجوز کارشان، مانند مراحل اولیه، ‌دوباره مدارک خود را ارائه کنند.

تمدید ویزای توریستی

مدت اعتبار ویزای توریستی نهایتاً ۶ ماه است و در مقایسه با مجوز تحصیلی و کاری، متقاضیان زمان کافی برای تمدید ویزای خود دارند. متقاضی باید هنگام ارسال درخواست تمدید ویزای توریستی، دلیل خود را به طور واضح برای اقامت بیشتر در کانادا توضیح دهد. دولت فدرال نسبت به افرادی که  سعی می‌کنند از طریق ویزای توریستی در کانادا اقامت کنند و چندین بار درخواست تمدید ویزا می‌کنند، رویکرد محتاطانه‌ای دارد.  در ویزای توریستی، به وضوح این شرط ذکر شده است که متقاضی باید پس از پایان اعتبار ویزا به کشور خودش بازگردد، مگر اینکه دلیلی قانع کننده‌ای برای تمدید ویزای خود ارائه کند.

وضعیت انتظار

صرف نظر از نوع ویزا یا مجوز، وضعیت انتظار نقش مهمی در تمدید اقامت متقاضی در کانادا دارد. وضعیت انتظار به زمانی گفته می‌شود که متقاضی در خواست تمدید مجوز یا ویزا کند  و در عین حال هنور اعتبار مجوز یا ویزای قبلی او به پایان نرسیده باشد. در چنین مواردی، متقاضی می‌تواند حتی پس از پایان اعتبار مجوز و تا زمان اعلام تصمیم در مورد تایید یا رد شدن درخواست تمدید، در کانادا بماند. در طول این مدت، متقاضی می‌تواند تحت شرایط قبلی مجوز یا ویزای خود به زندگی در کانادا ادامه دهد؛ یعنی افراد دارای مجوز کار می‌توانند به کار و افراد دارای مجوز تحصیلی می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین افرادی که ویزای توریستی دارند نیز می‌توانند به اقامت در کانادا به عنوان توریست ادامه دهند. یک نکته بسیار مهم در مورد وضعیت انتظار وجود دارد. اگر متقاضی بخواهد در طول این دوره از کانادا خارج شود، وضعیت انتظار خود را از دست می‌دهد و بازگشت او به کانادا به تصمیم افسر اداره مهاجرت در مرز بستگی دارد.

تاخیر در روند بررسی درخواست تمدید در بحران شیوع ویروس کرونا

به طور کلی، اداره مهاجرت به متقاضیان توصیه می‌کند که ۳۰ روز قبل از اتمام اعتبار ویزا یا مجوز، باید درخواست تمدید خود را ارائه کنند اما این مسئله اجباری نیست. با این حال بهتر است متقاضیان زودتر از پایان اعتبار مجوز و ویزای خود درخواست تمدیدشان را ارائه کنند. این مسئله به خصوص در وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا صدق می‌کند. زیرا ممکن است در چنین وضعیتی روند بررسی درخواست تمدید با تاخیر مواجه شود و بهتر است متقاضیان هرچه زودتر درخواست تمدید خود را به اداره مهاجرت ارسال کنند. متقاضیان می‌توانند این کار را به صورت آنلاین انجام دهند یا مستقیماً به مرز کانادا بروند و در مرز ورود به کشور درخواست خود را ارائه کنند.
Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes