کانادا با پذیرش ۶۴۲ هزار دانشجو، در رده سوم جهان قرار دارد

جمعیت دانشجویان خارجی در کانادا، در طی دهه گذشته سه برابر شده است و این امر باعث شده تا کانادا از نظر پذیرش دانشجوی خارجی، بعد از ایالات متحده و استرالیا در رده سوم جهانی قرار بگیرد. بر طبق داده‌های اداره مهاجرت کانادا،‌ جمعیت دانشجویان خارجی، در سال‌های بعدی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی، کشور کانادا در سال ۲۰۱۹،‌ حدود ۴۰۴ هزار مجوز تحصیلی برای دانشجویان خارجی صادر کرده است. در طی ۲۰ سال گذشته، جمعیت دانشجویان خارجی کانادا به ۶ برابر رسیده است. رشد کانادا تا حدی به واسطه افزایش جمعیت دانشجویان در این کشور بوده است و در برخی موارد این دانشجویان به دنبال فرصت‌های مهاجرتی در کانادا نیز هستند. طبق اعلام یونسکو، در حال حاضر بیش از پنج میلیون دانشجوی خارجی در سطح جهان وجود دارد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۰ تنها در حدود دو میلیون نفر بود.

کالج‌‌ها و دانشگاه‌های کانادایی

در کانادا، کالج‌ها و دانشگاه‌ها به خاطر دستیابی به ثبات مالی، دانشجویان خارجی بیشتری را می‌پذیرند. نرخ رشد تعداد دانشجویانی که اصالتا کانادایی هستند، به خاطر نرخ پایین زاد و ولد در این کشور بسیار پایین است. در حالی که جمعیت کانادا در طی دهه اخیر ۱۱ درصد افزایش داشته است، رشد جمعیت دانشجویان کانادایی تنها ۴ درصد بوده است. به این ترتیب، مراکز آموزشی کانادا هزینه‌های عملیاتی خود را با جذب دانشجویان خارجی جبران کنند.

انتاریو یکی از شهرهای اصلی برای تحصیل

در حال حاضر انتاریو بیشترین بهره را از دانشجویان خارجی می‌برد. در سال ۲۰۱۹، این استان پذیرای ۴۸ درصد جمعیت دانشجویان خارجی (حدود ۳۰۷ هزار دانشجو) بوده است. استان بریتیش کلمبیا نیز با تفاوت چشمگیری، دومین استانی است که پذیرای دانشجویان خارجی است. در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۳ درصد دانشجویان خارجی (۱۴۵ هزار دانشجو) در این استان مشغول به تحصیل شدند. استان کبک نیز با جذب ۱۴ درصد از دانشجویان خارجی (۸۷ هزار نفر)،‌ در رده سوم قرار دارد. هر کدام از استان‌های منیتوبا و نوا اسکوشیا نیز براساس سرانه خود، ۱۹ هزار دانشجو در سال ۲۰۱۹ پذیرفتند.

رشد چشمگیر جزیره پرنس ادوارد در طی دهه گذشته

در طی دهه گذشته، جزیره پرنس ادوارد، نسبت به سایر استان‌ها رشد قابل توجهی را تجربه کره است. تعداد دانشجویان خارجی در جزیره پرنس ادوارد از سال ۲۰۱۰ تاکنون به ۵ برابر رسیده است.

دانشجویان خارجی بیشتر از چه کشورهایی هستند؟

حدود ۵۶ درصد دانشجویان خارجی، از چین و هند برای تحصیل به کانادا سفر می‌کنند. به طور کلی، یک سوم دانشجویان خارجی کانادا، اهل هند هستند. با توجه به جمعیت بالای هند و داشتن مهارت بالای مردم این کشور در زبان انگلیسی، بیشتر متقاضیان هندی، دارای شرایط لازم برای تحصیل در کانادا هستند. جمعیت دانشجویان هندی در کانادا در پنج سال گذشته تقریباً چهار برابر شده است و در حال حاضر ۳۴ درصد دانشجویان خارجی کانادا، هندی هستند. دانشجویان چینی در کانادا در رده دوم قرار دارند. به طور کلی، ۲۲ درصد دانشجویان خارجی در کانادا، ‌اهل کشور چین هستند. همچنین تعداد دانشجویان چینی به دلایل مختلفی در طی ۵ سال اخیر در کانادا کاهش داشته است. یکی از مهمترین دلایل این است که رشد قوی اقتصادی کشور چین، باعث تشویق دانشجویان برای تحصیل و اقامت در کشور خودشان شده است. به طور کلی، با احتساب هند و چین، کشورهایی که بیشترین دانشجوی خارجی را در کانادا دارند عبارت‌اند از: کره جنوبی، فرانسه، ویتنام، ایالات متحده آمریکا، ایران، برزیل و نیجریه.

کانادا سومین جایگاه پذیرش دانشجویان خارجی را به خود اختصاص داد

در حال حاضر ایلات متحده، دارای حدودا یک میلیون و صد هزار دانشجوی خارجی است. بر خلاف سیاست‌هایی که رئیس جمهور دونالد ترامپ در پیش گرفت، این کشور همچنان دارای بهترین دانشگاه‌های دنیا است و هنوز هم دانشجویان خارجی را می‌پذیرد. استرالیا در رتبه دوم جهانی قرار دارد و دارای ۷۰۰ هزار دانشجوی خارجی است. کانادا نیز با ۶۴۲ هزار دانشجو در جایگاه سوم جهانی قرار گرفت. بعد از کانادا نیز، چین و انگلستان با ۵۰۰ هزار دانشجو در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

چرا کانادا برای دانشجویان خارجی، کشوری جذاب برای تحصیل است؟

تحقیقات انجام شده توسط مرکز آموزش بین‌المللی کانادا (CBIE) نشان می‌دهد که دانشجویان خارجی به دلیل کیفیت و سطح بالای تحصیلات این کشور و همچنین شهرت آن به عنوان یک جامعه چند فرهنگی، کانادا را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. حدود ۶۰ درصد دانشجویان خارجی نیز به CBIE گزارش داده‌اند که آنها علاقه دارند پس از تحصیل اقامت دائم این کشور را بگیرند. کانادا به دانشجویان خارجی این امکان را می‌‌دهد تا در حین تحصیل، کار کنند و سپس بعد از اتمام تحصیل، مجوز کار پس از فارغ التحصیلی را برای به دست آوردن سابقه کار در کانادا دریافت کنند. یکی دیگر از مزایای تحصیل در کانادا همچنین، پرداخت شهریه کمتر نسبت به دیگر کشورها است.
Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes