کلاهبرداری‌های مهاجرتی به کانادا

کلاهبرداری‌های مهاجرتی به کانادا
آیا برای شروع روند مهاجرت یا پر کردن فرم‌های مخصوص آن به مشاوری مطمئن نیاز دارید؟ مهاجرت، فرایندی پیچیده است و انجام درست کارها می‌تواند در نتیجه نهایی بسیار موثر واقع شود. انتخاب فرد مناسب و قابل اعتماد برای مشاوره و راهنمایی عامل مهمی برای یک مهاجرت موفقیت آمیز است. در غیر این صورت ممکن است افرادی از شما پول بگیرند اما به شما کمکی نکنند و شانس شما را نیز برای مهاجرت قانونی کاهش دهند. انواع مختلف کلاهبرداری در زمینه‌های مختلف وجود دارد که عدم توجه به جزئیات آن، ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری را به بار آورد. برای اینکه به دام کلاهبرداری‌های مهاجرتی نیوفتید، به موارد زیر توجه کنید:

کلاهبرداری‌های مهاجرتی از طریق چه کانال‌هایی رخ می‌دهند؟

استفاده از ایمیل فیشینگ برای کلاهبرداری‌های مهاجرتی فیشینگ تلاش سودجویان برای بدست آوردن اطلاعات حساس مانند نام کاربری، گذرواژه‌ و جزئیات کارت اعتباری از طریق ایمیل است. کلاهبرداران، ایمیلی را می‌فرستند و ادعا می‌کنند که از یک دفتر مهاجرت رسمی هستند یا دعوت‌نامه اقامت دائم و موقت برای شما ارسال و از این طریق درخواست هزینه حق اقامت دائم می‌کنند. این پیام‌ها معمولا با یک نامه انتخاب استانی جعلی همراه با آرم دولت فدرال و جزئیات دیگر همراه است. ایمیل‌های فیشینگ به صورت گروهی و تصاوفی ارسال می‌شوند؛ به عبارت دیگر افرادی که هرگز نیازی به خدمات مهاجرتی نداشته‌اند نیز ممکن است این پیام را دریافت کنند. کلاهبرداران امیدوارند که یک یا دو نفر این ایمیل‌ها را باور کرده و به آن جذب شوند. این ایمیل‌ها قبلاً به دلیل ظاهر ضعیف و عدم اعتبار، به راحتی قابل تشخیص بودند. اما کلاهبرداران به این موضوع پی بردند و پیام‌ها را حرفه‌ای‌تر کردند، بنابراین باید خیلی بیشتر از قبل مراقب باشید. استان انتاریو توصیه‌های زیر را در مورد نحوه‌ی شناسایی ایمیل تقلبی منتشر کرده است:
  • هیچ نامه‌ی برنامه انتخاب برنامه استانی از طریق ایمیل ارسال نمی‌شود.
  • ایمیل فیشینگ به جای نام واقعی شما از یک تبریک استاندارد مانند مشتری عزیز یا مشتری گرامی استفاده می‌کند.
  • ایمیل جعلی از لحن تهدید آمیز استفاده می‌کند، مانند «در صورت عدم انجام اقدامات سریع، درخواست شما رد خواهد شد»
  • ایمیل‌ها دارای شماره تماس نیستند و اگر هستند نیز شماره تقلبی در آنها به کار رفته است.
  • هرگز از شما خواسته نمی‌شود که از طریق انتقال وجه، مبلغی را برای پذیرش در برنامه استانی پرداخت کنید و از شما هزینه “حق اقامت دائم” دریافت نمی‌شود. برای مثال متقاضیان برنامه انتخاب استانی انتاریو یک بار هزینه اداری را از طریق سیستم آنلاین نه هزینه‌ای برای دریافت دعوت‌نامه.
  • هرگز اطلاعات شخصی شما از طریق ایمیل از شما خواسته نمی‌شود.
  • اداره مهاجرت هرگز ویزا را از طریق ایمیل ارسال نمی‌کند.
  • ایمیل به دو زبان انگلیسی و فرانسوی است.
  • همه لینک‌های موجود در ایمیل به صفحات gc.ca اشاره دارند.
  • ایمیل از یک آدرس خصوصی یا یک آدرس پست الکترونیکی رایگان ارسال نمی‌شود (به عنوان مثال Yahoo Mail، Hotmail یا (Gmail و باید از حساب ایمیل “gc.ca” یا “Canada.ca” دولت کانادا باشد.

تماس تلفنی برای کلاهبرداری‌های مهاجرتی

دقیقاً مانند کلاهبرداری‌های مهاجرتی از طریق ایمیل، کلاهبرداران تلفنی نیز با افراد مختلف تماس گرفته و ادعا می‌کنند که از یک دفتر مهاجرت کانادایی رسمی و معتبر هستند. اخیرا دیده شده که کلاهبرداران سعی می‌کنند از روش‌های اداره مهاجرت برای معتبر نشان داد خود استفاده کنند. آنها قبل از درخواست پول از شما، با لحن رسمی و چرب زبانی شما را جذب می‌کنند. به عبارت دیگر، شخصی به عنوان یک مقام دولتی با مردم تماس می‌گیرد و سعی می‌کند آنها را با گفتن اینکه اشتباهی مرتکب شده‌اند (مانند عدم تهیه مدارک مناسب) و اینکه بدهکارند، بترساند. آنها ممکن است بگویند اگر فرد فوراً مبلغی را پرداخت نکند، ممکن است درخواست او رد شده یا از کانادا اخراج شود. این افراد حتی ممکن است خانه یا خانواده شخص را تهدید کنند. اداره مهاجرت کانادا توصیه‌های زیر را در مورد نحوه‌ی شناسایی تماس تلفنی تقلبی منتشر کرده است:
  • اداره مهاجرت کانادا برای جمع آوری پول یا پرداخت آن با شما تماس نمی‌گیرد. بعضی اوقات ممکن است برای دریافت اطلاعات بیشتر برای ادامه فرایند یک برنامه یا درخواست مدارک بیشتر، از طریق تلفن با مشتری تماس گرفته شود.
  • اداره مهاجرت کانادا هرگز با شما صحبت پرخاشگرانه، تهدید به دستگیری یا اخراج، تهدید به آسیب رساندن به شما یا یکی از اعضای خانواده، خانه یا اموال شما نمی‌کند.
  • اداره مهاجرت از شما نمی‌خواهد اطلاعات اولیه شخصی خود را از طریق تلفن تایید کنید (به عنوان مثال تاریخ تولد، شماره گذرنامه و غیره).
  • کلاهبرداران و سارقان می‌توانند از تماس تلفنی جعلی برای سرقت پول یا هویت شما استفاده کنند. فراموش نکنید که اداره مهاجرت قوانین سختی برای محرمانه نگه داشتن اطلاعات شما دارد.
  •  مراقب کلاهبرداری‌هایی باشید که جزئیاتی مانند کارت اعتباری، حساب بانکی یا گذرنامه و هر نوع اطلاعات شخصی دیگری را از شما درخواست می‌کنند.
  • در صورت تماس مشکوک، بلافاصله تلفن را قطع کرده و با پلیس تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا تماس بگیرید.

وب‌سایت مهاجرت جعلی

کپی کردن یک وب‌سایت یا ایجاد وب‌سایتی مشابه پورتال رسمی اداره مهاجرت نیازی به یک کلاهبردار حرفه‌ای ندارد. بعضی اوقات، کلاهبرداران با طراحی تبلیغات اینترنتی تقلبی، بازدید سایت خود را افزایش داده و وعده می‌دهند که درخواست شما را در سریع‌ترین زمان ممکن بررسی می‌کنند یا می‌توانند مهاجرت شما را به کانادا تضمین کنند. یک قانون ساده را فراموش نکنید؛ به چیزی که بیش از حد آسان و عالی به نظر می‌رسد اعتماد نکنید. فقط افسران مهاجرت در کانادا، سفارتخانه‌ها، کمیسیون‌های عالی و کنسولگری‌ها می‌توانند در مورد صدور ویزا و زمان بررسی درخواست تصمیم بگیرند. کسی توان دخالت در این فرایند را ندارد. این را هم بدانید که کسی نمی‌تواند موفقیت پرونده‌ای را صد در صد تضمین کند. اداره مهاجرت کانادا توصیه‌های زیر را در مورد نحوه شناسایی وب‌سایت‌های جعلی منتشر کرده است:
  • اگر وب‌سایتی ادعا می‌کند امکانات ویژه‌ای را برای متقاضیان مهاجرت به کانادا ارائه می‌دهد، با آنها معامله نکنید. برای پیشنهادات ورود تضمینی به کانادا یا بررسی سریع‌تر پرونده خود، هزینه‌ای پرداخت نکنید. این ادعاها نادرست است.
  • هنگام ورود به وب سایت، آدرس را در نوار آدرس مرورگر خود بررسی کنید. کلاهبرداران به شکلی آدرس سایت‌های خود را انتخاب می‌کنند که با تفاوت در یک یا دو حرف شبیه به وب‌سایت‌ اصلی باشد. اخلاف آدرس را به دقت بررسی کنید.
  • هرگز نباید برای دسترسی به فرم‌ها و راهنماهای برنامه از شما هزینه خواسته شود. سایت رسمی اداره مهاجرت تنها هزینه بررسی پرونده را دریافت می‌کند. فرم‌ها و راهنماها در وب‌سایت این سازمان رایگان هستند.
  • اعتبار شرکت یا نماینده را باید در سایت اداره مهاجرت بررسی کنید. فقط نمایندگان مجاز مهاجرت این اعتبار را دارند.
  • هرگز اطلاعات خصوصی را در سایتی وارد نکنید مگر اینکه عبارت “https://” در ابتدای آدرس وب وجود داشته باشد تا امنیت آن را نشان دهد.
  • کلاهبرداران مهاجرت همیشه ادعا می‌کنند که پرداخت باید فوری انجام شود. زیرا فکر کردن طولانی مدت، صحبت با دیگران، مشاوره و تحقیق برای کلاهبرداران مضر است.
  • مطمئن شوید مرورگر شما به روز است. فیلترهای مرورگر می‌توانند به شناسایی وب‌سایت‌های جعلی کمک کنند.
  • مراقب وب‌سایت‌های تبلیغ شده در ایمیل‌های غریبه‌ای باشید که بدون اطلاع شما برایتان ارسال می‌شود.
  • اطلاعات شخصی خود را هیچ جا ارائه ندهید، مگر اینکه مطمئن باشید که با چه کسانی معامله می‌کنید.
  • اگر شک دارید، قبل از هرکاری از طریق تلفن یا ایمیل با صاحب وب سایت تماس بگیرید.
  • به دنبال اشتباهات املایی، اصطلاحات غیررسمی و بیشتر از همه جملات ناسازگار در ایمیل‌هایی که به شما ارسال می‌شوند باشید. کلاهبرداران غالباً انگلیسی زبان بومی نیستند و برای ایجاد اعتبار و اصالت، اسناد رسمی دولتی را کپی می‌کنند، اما مرتکب اشتباه می‌شوند.
  • اداره مهاجرت کانادا گزارش داده است که تعدادی از صفحات فیس‌بوک ادعا می‌کنند که با دولت کانادا مرتبط هستند و قول مهاجرت موفق به کانادا را می‌دهند. این سازمان گفت که بیشتر این صفحات در اصل به زبان عربی هستند و «آنها به طور غیرقانونی از علائم و تصاویر رسمی دولت کانادا برای کلاهبرداری‌های مهاجرتی استفاده می‌کنند.»

دریافت هزینه برای یک پیشنهاد شغلی

متداول‌ترین کلاهبرداری‌های مهاجرتی در پیشنهاد شغل زمانی است که از شما خواسته می‌شود هزینه کمک در یافتن شغلی را که وجود ندارد، پرداخت کنید. معمولا، کاریابی از کارفرما هزینه می‌گیرد تا برای آنها نیروی کار ماهر پیدا کند. برای اطمینان از پیشنهاد شغلی کانادایی، هرگز نباید به کاریابی هزینه‌ای بپردازید. کارفرمایان متقلب معمولاً به دنبال پول شما یا اطلاعات شخصی شما هستند. هرگز مشخصات شخصی، شماره بیمه اجتماعی یا اطلاعات بانکی خودتان را به کسی ندهید. شما هرگز بدون مصاحبه برای شغلی استخدام نخواهید شد. در برخی موارد، کلاهبرداران پیشنهاد کاری را تضمین کرده و از شما درخواست واریز وجه می‌کنند. این امر در بسیاری از حوزه‌های قضایی کانادا غیرقانونی است. کلاهبرداران می‌دانند که پیشنهاد شغلی می‌تواند تاثیر مثبت زیادی در موفقیت پرونده‌ مهاجرتی داشته باشد. اغلب اوقات این پیشنهاد شغلی هرگز عملی نمی‌شود، یا اگر دولت کانادا از آن مطلع شود، پرونده داوطلب رد می‌شود.
  • هیچ کس نمی‌تواند کار یا ویزای کانادای شما را تضمین کند.
  • هزینه بررسی پرونده از قبل مشخص است و بر اساس نرخ‌های رسمی ارز و دلار کانادا حساب می‌شوند.
  • دولت کانادا هرگز از شما نمی‌خواهد که پول را به یک حساب بانکی شخصی واریز کنید.
با افزایش آگاهی خود در دام کلاهبرداری‌های مهاجرتی نیافتید مانا مهاجرت همیشه توصیه می‌کند که برای انتخاب یک دفتر مهاجرتی معتبر نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:
  • با بازدید از وب‌سایت رسمی دفتر مهاجرت، موقعیت و محل این شرکت را بررسی کنید و نحوه ارتباط مستقیم با آنها از طریق کانال‌های ارتباطی به رسمیت شناخته شده را پیدا کنید، تا مطمئن شوید که با فرد مناسب صحبت می‌کنید.
  • از برقراری ارتباط و دادن اطلاعات شخصی به افراد ناشناس از طریق رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید. بیشتر وکلا و مشاوران ترجیح می‌دهند درباره اطلاعات حساس از طریق تماس، ایمیل یا جلسات حضوری بحث کنند.
  • بعد از بررسی سابقه و اعتبار یک شرکت، باید وضعیت کاری آن تأیید شود. خدمات ارائه شده توسط شرکت باید با جزئیات در وب‌سایت آنها توضیح داده شده باشد.
مهاجرت به کانادا برای اکثریت متقاضیان، کار دشواری است. ۱۴ حوزه قضایی مختلف در کانادا وجود دارد که هر یک وظیفه متفاوتی دارند و هر هفته قوانین این حوزه‌ها تغییر می‌کنند. بهترین کار این است که از یک وکیل مجرب، حرفه‌ای و مجاز برای مهاجرت کمک کنید. کلاهبرداری‌های مهاجرتی در کانادا گسترده و خطرناک است. افرادی که قدرت اینترنت را آموخته‌اند با بهره‌گیری از منابع آن، خود را به عنوان مقامات دولتی معرفی می‌کنند و قربانیان ناآگاه را با مبالغ قابل توجهی فریب می‌دهند. تقلب در مورد مهاجرت یکی از مواردی است که متقاضیان مهاجرت به کانادا باید از ابتدای مراحل درخواست خود تا زمان مهاجرت به کانادا از آن آگاه باشند. فقط باید بدانید در صورتی که با این خطرات و مشکلات مواجه شدید باید چه کاری انجام دهید که ضرر مالی و خاطره بدی را در ذهن خود ماندگار نکنید.
5/5 - (1 امتیاز)
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes