تحولی فوق‌العاده: وضعیت مهاجران در بازار کار کانادا بهبود پیدا می‌کند

بیکاری مهاجرین در کانادا یکی از چالش‌های دیرینه این کشور بوده است اما شواهد اخیر تغییرات مثبتی را در وضعیت کار مهاجران نشان می دهند.

بسیاری ازمهاجران درآمد‌شان کمتر از درآمد مصوب در کاناداست. به گزارش بانک سلطنتی کانادا، این مسئله هزینه‌ ۵۰ میلیارد دلاری را در تولید ناخالص داخلی سالانه در پی داشته است. داده‌های آماری كانادا نشان می‌دهند كه پیشرفت قابل توجهی در این زمینه در حال انجام است.

وضعیت کار مهاجران در کانادا در سال‌های اخیر

با ارزیابی معیارهای مختلف نیروی کار مهاجر، متوجه تغییرات مثبتی در روند اشتغال و بهبود وضعیت مهاجران در بازار کار می‌شویم. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که تعداد کمتری از مهاجران با مشکل بیکاری مواجه هستند و دستمزد آنها نیز رو به افزایش است.

در میان نیروی کار اصلی (افراد بین ۲۵ تا ۵۴ سال)، میزان مشارکت افراد تازه وارد به کانادا (کسانی که کمتر از ۵ سال در کانادا اقامت می‌کنند) در سال ۲۰۱۸، برابر با ۷۸ درصد بود. این درحالی است که این آمار در سال ۲۰۰۶، حدودا ۷۴ درصد بود.

این آمار بسیار مثبت است زیرا نشان می‌دهد که افراد تازه وارد با سرعت بیشتری نسبت به قبل در بازار کار ادغام می‌شوند.

نرخ اشتغال مهاجران تازه وارد نیز در بازار کار بهبود یافته است. نرخ اشتغال این افراد در سال ۲۰۱۸ حدودا ۷۱.۳ درصد بود. این در حالی است که این نرخ در سال ۲۰۰۶ برابر با ۶۵.۲ درصد بود.

به همین ترتیب‌، مهاجرانی که بین ۵ تا ۱۰سال در کانادا زندگی کرده‌اند‌، شاهد افزایش نرخ اشتغال به حدود ۷۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۸ بودند. نرخ اشتغال برای همین گروه مهاجران در سال ۲۰۰۶ تنها ۷۵.۶ درصد بود.

نرخ بیکاری در گروه‌های مختلف نیز کاهش یافته است. نرخ بیکاری در میان مهاجران تازه وارد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۸.۶ درصد بود. این مقدار هنوز به نظر بالا می‌رسد اما نسبت به سال ۲۰۰۸ (با ۱۴.۷ درصد نرخ بیکاری) و سال ۲۰۰۶ (با ۱۱.۵ درصد نرخ بیکاری) کاهش یافته است.

نرخ بیکاری همچنین در میان گروه‌های دیگر مهاجران کاهش یافته است و در سال ۲۰۱۸ به ۵.۳ درصد رسید.

وضعیت درآمد مهاجران در سال‌های اخیر

درآمد گروه‌های مختلف مهاجران نیز در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته است. در یک گزارش آماری در کانادا در سال ۲۰۱۸، مشخص شده که مهاجران پذیرفته شده در کانادا در سال ۲۰۱۵ بالاترین درآمد را از سال ۱۹۸۱ تا کنون داشته‌اند.

علاوه بر این، درآمد مهاجرانی که در سن طلایی قرار دارند و دارای مدرک دانشگاهی هستند، در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با سال گذشته ۳.۵ درصد افزایش داشت.

 دو فاکتور مهم در بهبود وضعیت مهاجران در بازار کار کانادا

اولین عامل مهم در بهبود وضعیت مهاجران می‌تواند، کمبود نیروی کار در بازار کار کانادا باشد.

با بالا رفتن نرخ بازنشستگی، دولت از مهاجرن برای پر کردن خلا نیروی کار خود در بازار استفاده می‌کند. طبق یک مطالعه انجام شده در کانادا، در دهه آینده این کشور شاهد بازنشستگی ۹.۲ میلیون نفر خواهد بود. این مسئله به معنای نیاز به نیروی کار بیشتر است.

دومین دلیل برای بهبود وضعیت مهاجران در بازار کار می‌تواند اصلاح سیاست مهاجرت به کانادا باشد. در این اصلاحات توجه ویژه ای به انتخاب سیاست‌ها و تلاش بیشتر برای حمایت از وضعیت اسکان و ادغام مهاجران در جامعه شده است.

سیستم‌های ابراز تمایل که توسط دولت فدرال راه‌اندازی شد باعث شد استان‌های مختلف بتوانند از این طریق به نیروی کار مورد نظرشان دسترسی بهتری داشته باشند. در این سیستم استان‌ها متقاضیانی را انتخاب می کنند که دارای بیشترین امتیاز هستند.

در این میان نمی‌توان اهمیت برنامه نامزدی استانی (PNP) کانادا را در بهبود وضعیت کار مهاجران نادیده گرفت. اداره مهاجرت کانادا توانست با راه‌اندازی این برنامه تحول عظیمی را در وضعیت مهاجرت و نرخ اشتغال ایجاد کند.

Rate this post
مقالات مرتبط
Notifications Would you like to receive notifications on latest updates? No Yes